Skola
Som styrelseordförande för Förbundet Hem och Skola, som direktionsordförande och klassförälder i mina barns skola i många år, som medlem av Nämnden för fostran och utbildning i Helsingfors samt ordförande för dess svenska sektion, genom min roll som vice ordförande för styrelsen vid yrkesinstitutet Prakticum samt genom att ha arbetat som lärare i naturvetenskaper vid Yrkeshögskolan Arcada har jag fått god inblick i förutsättningarna för att skapa den bästa skolan.
Helsingfors ska vara världens mest familjevänliga stad. Det innebär att vardagen ska fungera smidigt för barnfamiljer, vilket kräver ett tillräckligt tätt nätverk av välfungerande daghem och skolor.
I dagens värld krävs det hög kompetens och ambitionsnivå i småbarnspedagogiken och utbildningen för att trygga vårt demokratiska samhällsbygge, vårt välstånd och vår framgång. För att skapa en trygg och inspirerande lärmiljö är det avgörande att såväl barn, elever som personal inom fostran och utbildning mår bra.
Alla barn och unga ska ha samma möjligheter att lyckas i skolan, oavsett bakgrund. Det kräver behörig personal och fler trygga vuxna i skolan, och aktiva grepp för inklusion, likabehandling och förebyggande insatser mot mobbning, utanförskap och segregation. Barnens och de ungas psykiska hälsa behöver stärkas genom stödtjänster med väldigt låg tröskel. Mobilanvändningen måste begränsas också under raster. Vi måste förbättra samarbetet ytterligare mellan hemmet och skolan, med särskilt fokus på att inkludera invandrarfamiljer.
Staden måste ta sitt ägaransvar för den svenskspråkiga yrkesutbildningens roll och attraktionskraft, samt öka möjligheten att studera genom läroavtal.
Personalens ork, välmående och trivsel i arbetet förtjänar särskilt fokus; det är av största vikt för barnens och de ungas utveckling och inlärning.